Hur kan vi hjälpa dig?
Tillgänglighet iOS
Taxi Stockholm 15 00 00 Aktiebolag står bakom Taxi Sthlm app. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur Taxi Sthlm appen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är appen?
Vi är medvetna om att delar av Taxi Sthlm app inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av Taxi Sthlm app?
Om du behöver innehåll från Taxi Sthlm appen som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du kontakta vår kundtjänst via:
Email: kund@taxistockholm.se
Om du vill ha hjälp med att boka taxi så kan du ringa vår växel på 08-15 00 00.
Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten för Taxi Sthlm app. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet
Taxi Sthlm appen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Kända brister
Det vi listar nedan gäller versionen 8.13 av appen och senare versioner. Om du har en tidigare version av appen kan fler brister finnas.
För dig med nedsatt syn och färgseende eller utan synförmåga
- Skärmläsaren har vissa begränsningar i uppläsning av semantik till exempel knappar och rubriker samt att dekorativa element får fokus.
- Vissa av vyerna är ej ännu helt anpassade för skärmläsare, till exempel profilsidorna i appen
- Vissa ikoner samt texter med gul färg uppfyller inte de specificerade kontrast-värdena.
- Förstorad text kan i vissa fall krocka med varandra.
För dig med nedsatt kognitiv förmåga
- Inga kända fel.
För dig med nedsatt finmotorik eller styrka
- Inga kända fel.
Hela appen
- Appen går inte att använda i liggande läge
- Darkmode stödjs inte ännu
Åtgärdsplan
Vi arbetar kontinuerligt med att för bättra vår app och åtgärder av kända brister levereras löpande. Just nu arbetar vi med en större release som kommer att förbättra tillgängligheten i vår app. Releasen är planerad till efter sommaren 2025.
Hur vi testat den mobila applikationen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Taxi Sthlm appen.
Senaste bedömningen gjordes den maj 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast juni 2025.